ΠΑΙΔΙ ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΟΥΣ

ΠΑΙΔΙ ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΕΕΣ; 3 ΤΡΟΠΟΙ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙΣ

Η κοινωνικότητα των μικρών παιδιών είναι σαν το καλό κόκκινο κρασί. Χρειάζεται χρόνο και υπομονή προκειμένου να ωριμάσει και να δώσει όλες τις γεύσεις και τ’ αρώματά της.

Ως βρεφάκι; Σε κοιτάζει μοναχά στα μάτια. Κουνάει άτσαλα χέρια και πόδια. Επικοινωνεί για πρώτη φορά! Ασυνείδητα. Αδέξια. Με μια άγουρη λαχτάρα για επαφή.

Μόλις χρονίσει; Γκριμάτσες και παλαμάκια. Χαμόγελα και μικρά χάδια. Ζεστές φωνούλες. Η αλληλεπίδραση γίνεται επιτέλους πιο ουσιαστική.

Λίγο πριν το σχολείο; Ακούει προσεκτικά. Παρακολουθεί. Δημιουργεί. Συνεργάζεται. Επιβραβεύει. Ανταγωνίζεται. Μαθαίνει να προσαρμόζεται στις σχέσεις με τους άλλους.

Κι όσο για τα σχολικά χρόνια; Εκεί πια ξεπηδά από μέσα του η ανάγκη για πραγματική κοινωνικοποίηση. Για συναναστροφή με τους συνομηλίκους. Για ανταλλαγές και μοιράσματα μέσα στην ομάδα.

Είναι όμως όλα τα παιδιά το ίδιο κοινωνικά; Κάνουν αβίαστα παρέες και φίλους ; Ή ορισμένα δυσκολεύονται σημαντικά; Πως θα τα βοηθήσεις;

3 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΤΗΤΑΣ

Η συστολή των μικρών παιδιών να εμπλακούν με άλλους δεν πηγάζει απαραίτητα από κάποια παθολογία. Ο φυσιολογικός φόβος. Η ντροπή. Η αμηχανία. Η έλλειψη εμπειρίας. Μπορεί να λειτουργήσουν αποτρεπτικά.

Αν θέλεις να τα βοηθήσεις, ενίσχυσε τις δεξιότητές τους! Βάλε το κρασί στο κατάλληλο κελάρι κι άσε τις ζυμώσεις να γίνουν μέσα στο χρόνο!

1.‘ΜΠΕΣ ΣΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ’

Ένα βήμα μακριά από το εγώ. Αυτό χρειάζεται ένα παιδί για να γίνει μέλος μιας ομάδας. Μιας συντροφιάς. Μιας κοινωνίας.

Να αφήσει πίσω του τον τρόπο που έμαθε να σκέφτεται. Να ενδιαφερθεί για τις απόψεις του άλλου. Να αλλάξει τη θέση του για λίγο. Να δει τον κόσμο μέσα από τα ξένα μάτια.

TIP

Την επόμενη φορά που θα φέρει στη συζήτηση ένα περιστατικό ή μια κατάσταση , μη διστάσεις. Κάνε του ερωτήσεις όπως  ‘Τι πιστεύεις ότι σκέφτηκε εκείνος;’ ‘Για ποιο λόγο λες να το έκανε αυτό;’ ‘Θα μπορούσε να συμβαίνει και κάτι άλλο;’.

 Έτσι, σταδιακά θα αναπτύξει  εναλλακτικούς τρόπους σκέψης, χρήσιμους στις αλληλεπιδράσεις του.

2.‘ΝΟΙΩΣΕ ΟΠΩΣ ΝΟΙΩΘΕΙ’

Η ενσυναίσθηση, δηλαδή η κατανόηση των συναισθημάτων του άλλου, είναι βασική στις ανθρώπινες σχέσεις. Εκκινεί από τη νηπιακή ηλικία και προοδευτικά εξελίσσεται.

Με τη δεξιότητα αυτή το παιδί σταματά να αντιλαμβάνεται τον εαυτό του μονοδιάστατα και συνειδητοποιεί ότι ο κόσμος γύρω του πάλλεται. Συναισθάνεται. Αντιδρά στις δικές του συμπεριφορές.

TIP

Μην φοβηθείς να κουβεντιάσεις με το παιδί τα δικά του συναισθήματα. Ακόμα και τα πιο οδυνηρά. Και φυσικά.. προέτρεψέ το να καταλάβει την ψυχολογία των άλλων σε κάθε περίσταση. Στο πάρτυ. Στο γάμο. Στην αρρώστια. Ξεκίνα από περιστατικά τρίτων ώστε να είναι λιγότερο φορτισμένα και περισσότερο αντικειμενικά. Αργότερα προχώρησε στις σχέσεις με φίλους και αδέρφια. Ερωτήσεις όπως ‘πως ένοιωσες;’ ‘πως πιστεύεις ότι αισθάνθηκε ο άλλος;’ θα σου φανούν χρήσιμες!

Με τον καιρό το παιδί θα συνειδητοποιεί καλύτερα τα συναισθήματά του αλλά και των γύρω του και θα προσαρμόζεται ανάλογα.

3.΄ΛΥΣΕ ΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ’

Όχι δεν είναι προβλήματα μόνο τα μαθηματικά. Αλλά και τα κοινωνικά!

Η εκμάθηση στρατηγικών για τη λύση των κοινωνικών ζητημάτων μειώνει το άγχος και αυξάνει την αυτοπεποίθηση του παιδιού στη διαχείριση των κοινωνικών συναναστροφών. Γι’ αυτό, δίδαξέ το.

TIP

Είναι πολύτιμο να μάθει :

Να κωδικοποιεί και να ερμηνεύει τα κοινωνικά σήματα. Τα σχόλια. Τους μορφασμούς. Την γλώσσα του σώματος. Τον επιτονισμό της φωνής των άλλων.

Να βρίσκει διεξόδους σε διαπροσωπικές του συγκρούσεις. Με τα αδέρφια. Με τους φίλους. Σ’ έναν καυγά. Σ’ ένα δίλημμα.

Να αποτιμάτε μαζί και μετέπειτα μόνο του την αποτελεσματικότητα των στρατηγικών του. Πέτυχες αυτό που ήθελες; Υπήρχαν δυσάρεστες συνέπειες; Τι διαφορετικό μπορούσες να κάνεις;

Έτσι, οι παρορμητικές αντιδράσεις όπως τα σπρωξίματα ή τα τραβήγματα σιγά-σιγά θα δώσουν τη θέση τους σε πιο ώριμες συνήθειες που σέβονται τις ανάγκες των άλλων. 

Με μικρές αλλαγές, σύντομα θα δεις ένα παιδί πιο επικοινωνιακό και εξωστρεφές με άνεση στις διαπροσωπικές του σχέσεις!

Χρύσα Βοζίκη, Ψυχολόγος-Εκπαιδευτικός