ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ; 5+1 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΓΙΑ ΜΑΘΗΣΗ

Η ΧΑΡΑ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣΠαιδικό πάρτυ! Με κλόουν, ξυλοπόδαρους, παιχνίδια, εκπλήξεις, τυροπιτάκια και λαχταριστά ζαχαρωτά! Έτσι, θα πρεπε κανονικά να μοιάζει η διαδικασία της μάθησης.

Να κάνει το παιδί να θέλει να συμμετέχει! Να του χαρίζει ευκαιρίες για ανακάλυψη! Να το κάνει να απολαμβάνει την κάθε στιγμή! Συμβαίνει όμως έτσι στην πραγματικότητα;

ΤΟ ΑΔΙΕΞΟΔΟ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ

Τα πρώτα χρόνια τα περισσότερα παιδιά διψούν να μαθαίνουν! Ρωτούν! Εξερευνούν! Πειραματίζονται! Αφοσιώνονται! Όταν όμως μπαίνουν στη ζωή τους οι υποχρεωτικές σχολικές δραστηριότητες, η κατάσταση αλλάζει ριζικά.

‘Άσε με ρε μαμά! Βαριέμαι τώρα!’, ‘ Δεν μπορώ να καταλάβω που θα μου φανεί χρήσιμο αυτό;’ ‘ Ώχου είναι πολύ δύσκολα! Δεν καταλαβαίνεις;’ είναι μερικές μόνο από τις φράσεις που φέρνουν καθημερινά τους γονείς σε αδιέξοδο. Σαν παιδιά τις έχουμε όλοι λίγο ως πολύ σιγοψιθυρίσει. Άλλοτε με θυμό, άλλοτε με απελπισία κι άλλοτε με αγανάκτηση!ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Τι μπορούμε όμως να κάνουμε τώρα που εμείς είμαστε πια οι γονείς; Τώρα που στεκόμαστε μπροστά στο παιδί μας με όλο το βάρος της ευθύνης του να μάθει; Πώς θα του χαρίσουμε όρεξη για διάβασμα και μελέτη;

‘Η περιέργεια είναι το φιτίλι στο κερί της μάθησης.’

William Arthur Ward 

ΚΙΝΗΤΡΑ : ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ

Δεν θέλει κόπο. Θέλει τρόπο! Αν θέλεις το παιδί να φτάσει μόνο του στη μάθηση. Χωρίς πιέσεις. Χωρίς φωνές. Χωρίς παρακάλια ή ελκυστικά ανταλλάγματα. Βάλε στο παιχνίδι άλλες κινητήριες δυνάμεις! Πρόσθεσε στον μπουφέ του πάρτυ στοιχεία όπως :

  • ΤΟ ΗΠΙΟ ΑΓΧΟΣ

    Άγχος λίγο και καλό, είναι βοηθητικό! Μην το παρακάνεις όμως! Μια πρέζα αλάτι στο φαΐ του δίνει νοστιμιά. Ένα ολόκληρο σακουλάκι, το καταστρέφει! Ενεργοποίησε το άγχος λοιπόν, αλλά πάντα στη σωστή του δόση. Τόσο ώστε να κινητοποιεί το μικρό παιδί αλλά όχι να το παραλύει!ΗΠΙΟ ΑΓΧΟΣ

  • Η ΠΕΡΙΕΡΓΕΙΑ

    ΠΕΡΙΕΡΓΕΙΑΘυμάσαι την Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων; Η περιπέτεια! Το παράξενο! Το καινούριο! Το αναπάντεχο! Γεννούν λαχτάρα και προθυμία για εξερεύνηση!  Αν καταφέρεις να εξάψεις την φαντασία των παιδιών, ύστερα τρυπώνουν στο μαγικό κόσμο της γνώσης κι άντε να ξεκολλήσουν!

  • ΤΟ ΑΥΞΗΜΕΝΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

    Ενδιαφέρον δεν προκαλεί μόνο το διαφορετικό αλλά και το προκλητικό!! Αυτό που συμβαδίζει με τις επιθυμίες και δυνατότητές του κάθε παιδιού! Κάνε το επομένως να προβληματιστεί! Να ενθουσιαστεί! Να αναρωτηθεί..’Άραγε μπορώ να το καταφέρω κι εγώ;’ ΄Θέλω πολύ να δω τι θα συμβεί αν το δοκιμάσω!’

  • Η ΑΙΣΘΗΣΗ ΑΥΤΟΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

    ‘Είδες μαμά τι έφτιαξα μόνος μου;’ ‘Θα σου δείξω πως το έκανα!!’ ‘Όχι όχι! Δεν με βοήθησε ο μπαμπάς, ούτε ο αδερφός μου! Μόνος μου το τελείωσα!’ Είναι σημαντικό για το νεαρό άτομο να αισθάνεται ότι ορίζει τις επιλογές και την επιτυχία του!! Το παιδί θέλει να νοιώθει ότι ξέρει, ότι μπορεί, ότι τα καταφέρνει! Ενθάρρυνε το! Επιβράβευσε το! Κι αυτό θα λειτουργήσει ευεργετικά για κάθε του στόχο!

    ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΡΩΤΑΕΙ
  • ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΓΙΑ ΒΟΗΘΕΙΑ

    Όταν το παιδί δεν διστάζει να ρωτήσει, να λύσει απορίες ή να ζητήσει βοήθεια, η πορεία της μάθησης κυλάει ομαλά! Αυτό ευχαριστεί τους μικρούς μας φίλους και τους παρασύρει σε ακόμα περισσότερες προσπάθειες κι αναζητήσεις! Να είσαι λοιπόν ανοιχτός και διαθέσιμος σε κάθε εύκολη ή δύσκολή τους ερώτηση!

  • Η ΑΠΟΦΥΓΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΜΕΝΗΣ ΑΒΟΗΘΗΣΙΑΣ

    Εδώ χρειάζεται προσοχή! Όταν οι αποτυχίες ακολουθούν η μια την άλλη ή όταν τα σχόλια του περιβάλλοντος είναι συνέχεια επικριτικά, το παιδί..λυγίζει. Αισθάνεται αβοήθητο. Αρχίζει να πιστεύει πως όσο σκληρά κι αν προσπαθήσει, διαρκώς θα απογοητεύει και θα απογοητεύεται!

    Αν μάλιστα η αβοηθησία γίνει βίωμα, ακόμα και η σωρεία των επιτυχιών δεν θα μπορεί πια να επιφέρει θετικά αποτελέσματα. Γι’ αυτό πρέπει να γίνουμε ασπίδα που θα προστατέψει το νεαρό άτομο από τέτοιες επαναλαμβανόμενες οδυνηρές εμπειρίες. Μόνο έτσι η μάθηση θα γίνει επιβεβαίωση και χαρά! Μόνο έτσι θα έχει ποιότητα και διάρκεια!

    Χρύσα Βοζίκη, Ψυχολόγος-Εκπαιδευτικός